Výměnný pobyt žáků 7. tříd na ostrově Norderney v Severním moři, Německo

Pátek
V 6:21 jsme odjeli z pražského Hlavního nádraží. S českými drahami jsme jeli asi tři čtyři hodiny do Berlína. V Berlíně jsme měli hodinu čekat, tak jsme dostali prostor pro nákupy. Následovala cesta "ícéčkem" do Hamburku. Zde jsme zjistili, že náš vlak nepřijel a nepřijede a stejně jsme odjeli:) Jeli jsme starým vláčkem do Brém (Cesta nám dala zabrat, všichni jsme se skoro uvařili). V Brémách jsme stihli rychlý a náročný přestup a nastoupili do nacpaného vlaku směr severní pobřeží. Po zhruba půl hodině se začal vlak uvolňovat a my si konečně mohli sednout. Pak přišla očekávaná zima. Na trajektu jsme strávili zhruba hodinu a čtvrt. Na Norderney jsme se dočkali vřelého přivítání a odjeli do rodin.
Kryštof a Luis

Sobota
2. den ráno jsme se probudili a nasnídali v rodinách. Po snídani jsme se vydali vyzvednout kola a taky jsme jeli fandit fotbalistům z Norderney. Vyhráli a my jsme jeli domů, kde jsme dostali oběd. Po obědě jsme měli ještě volno, a tak jsme se vydali s partou lidí na pláž a na hřiště. Potom už bylo 15 hodin a my měli sraz ve škole, kde nám prezentovali o sousedních ostrovech Norderney. Po prezentaci jsme nasedli na kola a jeli přes celý ostrov, kde jsme zastavovali na zajímavých místech a každá dvojce dětí z Německa nám o každém zajímavém místě něco řekla. No a pak jsme už měli volno a tak jsme se rozdělili a každý jel se svým novým kamarádem domů. Někteří zůstali doma a někteří šli například na pláž, kde jsme si sedli do plážových košů a povídali si. Celý den byl docela náročný ale moc jsme si ho užili.
Rosa Nella a Martina

Neděle
Myslím, že surfování si všichni užili. Začalo to převlečením do neoprénů. To až na pár výjimek proběhlo hladce. Potom nám vysvětlovali, jak se jezdí na prkně, ale zdálo se mi to poměrně složité. Pak jsme si vyndali plachty a surfy a přenesli je k vodě. Než jsme začali opravdu jezdit, vysvětlili nám ještě všechno jednou ve vodě. My osobně bychom surfovali radši ještě déle, ale i přesto si to všichni úžasně užili. Kolem nás plavaly nádherně vybarvené medúzy, které naštěstí nežahaly. Po surfování jsme naskákali do vody bez neoprénů a nechali se okousávat místními korýši. Nebylo třeba plavat, voda byla všude mělká.
Dominika a Patrik

Pondělí
Dnes byla zima a ze začátku poprchávalo, ale to nás nezastavilo. Jeli jsme na kolech na pláž. Tam jsme dostali lopaty a společne s našimi partnery jsme kopali jámy a "sázeli" do našich pečlive vykopaných děr větve, které sloužily na ochranu přírodní rezervace a také proti rozfoukávání písku. Potom jsme jeli do školy na oběd. Následoval rozchod a volný čas v rodinách. Po rozchodu jsme jeli k nemocnici kde jsme nechali kola a šli jsme asi 3,6 kilometrů po pláži k výletnímu vláčku, který nás krátce provezl po ostrove. Potom jsme šli zpátky ke kolům, dojeli domů, byl volný čas a konec dne :).
Tomáš Drápal a Aleš Holík

Úterý
Ráno jsme museli brzo vstávat, abychom byli v 7.40 ve škole. Šli jsme do počítačové učebny, po chvíli k nám přišel ředitel zdejší školy a řekl pár slov na uvítanou. Pak už jsme jen byli dál na počítačích. Po nějaké době k nám přišla jedna Němka a chtěla, abychom s ní šli do divadelního sálu. Předvedli tam stínové představení o Titaniku. Trvalo to necelé 3 minuty a po představení jsme my šli do města na radnici. Pan starosta nám vyprávěl zajímavosti o Norderney. Poté jsme šli všichni nakupovat jídlo a suvenýry do centra. Pak jsme se museli vrátit ke škole. Ale to už byl čas oběda a všichni šli jíst domů. Dnes bylo na Norderney velké vedro, a tak jsme se šli všichni koupat do velkých vln do moře.
Evelínka a Valerie

Středa
Ve středu jsme se vydali trajektem do chovné stanice tuleňů na pevninu. Když jsme tam přijeli, měli jsme rozchod, a pak jsme se vydali dovnitř. Prohlídka byla zajímavá, nejvíc se nám líbila mláďata. Později jsme se byli podívat na krmení tuleňů, pak následovala přednáška a film o tuleních. Po návratu na ostrov se většina z nás se vydala na pláž, kde jsme strávili přes 3 hodiny, a pak jsme se vydali domů. Celý den se nám moc líbil a určitě bychom se do chovné stanice podívali rádi znovu.
Viki a Mari

Čtvrtek
Ve čtvrtek ráno jsme se byli podívat do "Bademuseum" (muzea koupání), kde nám předvedli plavky od 19. století po současnost a jiné zajímavé věci o koupání. Poté jsme s našimi německými partnery hráli stolní fotbálek a ping-pong. Večer jsme koukali na západ slunce a přitom grilovali. Pak jsme balili na zpáteční cestu do Prahy.
Anna, Emma

Pátek
Dnes jsme museli velmi brzo vstávat, abychom stihli trajekt. Už v 7:30 jsme byli naloděni a mohli jsme vyrazit. Po cestě v trajektu jsme nastoupili do vlaku na Halle. A z Halle jsme jeli do Drážďan a z nich do Prahy. Cesta byla dlouhá, ale zvládli jsme bez ztrát na životech.